Levende Geschiedenis Onbegrensd

Een boek met onderzoek naar VR

De Virtual Reality Review vraag, en welke rol speelt het in alternatieve behandeling?

We wilden de effecten van virtual reality vergelijken met een alternatieve behandeling of zonder behandeling op herstel na een beroerte met behulp van de armfunctie en andere uitkomsten zoals loopsnelheid en onafhankelijkheid bij het beheer van dagelijkse activiteiten na een beroerte.

Achtergrond bij VR en beroertes

Veel mensen na een beroerte hebben moeite met bewegen, denken en voelen. Dit resulteert vaak in problemen met alledaagse activiteiten zoals schrijven, lopen en autorijden. Zo kun je een VR Bril gebruiken om de virtuele realiteit met interactieve videogames te creeren om  soorten therapieën te ontwikkelen die mensen krijgen na een beroerte. De therapie omvat het gebruik van computerprogramma’s die zijn ontworpen om voorwerpen en gebeurtenissen in de praktijk te simuleren. Virtuele realiteit en interactief videogamen kunnen enkele voordelen hebben ten opzichte van traditionele therapieaanpak, omdat ze mensen de mogelijkheid bieden om dagelijkse activiteiten te oefenen die niet in de ziekenhuisomgeving worden of kunnen worden uitgeoefend. Verder zijn er verschillende functies van virtual reality-programma’s die kunnen betekenen dat patiënten meer tijd in therapie doorbrengen: de activiteit kan bijvoorbeeld meer motiverend zijn.

Studiekarakteristieken

We identificeerden 72 studies met 2470 mensen na een beroerte. Er werd een breed scala aan virtual reality-programma’s gebruikt, waarvan de meeste gericht waren op het verbeteren van de armfunctie of het loopvermogen. Het bewijs is geldig tot april 2017.

Belangrijkste resultaten uit het virtual reality boek

Tweeëntwintig onderzoeken testten of het gebruik van virtual reality in vergelijking met conventionele therapie resulteerde in een verbeterd vermogen om de eigen arm te gebruiken en vond dat het gebruik van virtual reality niet resulteerde in een betere functie (bewijs van lage kwaliteit). Wanneer virtuele realiteit naast de gebruikelijke zorg of revalidatie werd gebruikt om de tijd die de persoon in de therapie doorbracht, te verhogen, waren er verbeteringen in het functioneren van de arm (bewijs van lage kwaliteit). Zes onderzoeken testten of het gebruik van virtual reality in vergelijking met conventionele therapie resulteerde in een verbeterde loopsnelheid. Er was geen bewijs dat virtual reality in dit geval effectiever was (bewijs van lage kwaliteit). Tien onderzoeken hebben aangetoond dat er enige aanwijzingen waren dat virtual reality resulteerde in een iets beter vermogen om dagelijkse activiteiten zoals douchen en aankleden te beheren (matige kwaliteit van bewijs). Deze positieve effecten werden echter snel na het einde van de behandeling gevonden en het is niet duidelijk of de effecten langdurig zijn. De resultaten moeten voorzichtig worden geïnterpreteerd omdat, hoewel er een groot aantal onderzoeken is, de onderzoeken over het algemeen klein zijn en niet van hoge kwaliteit. Een klein aantal mensen dat virtual reality gebruikt, meldde pijn, hoofdpijn of duizeligheid. Er zijn geen ernstige bijwerkingen gemeld.

We vonden aanwijzingen dat het gebruik van virtual reality en interactief video-gamen niet voordeliger was dan conventionele therapieaanpak bij het verbeteren van de werking van de bovenste ledematen. Virtuele realiteit kan nuttig zijn bij het verbeteren van de werking van de bovenste ledematen en activiteiten van de dagelijkse levensfunctie wanneer deze wordt gebruikt als aanvulling op de gebruikelijke zorg (om de algehele therapietijd te verhogen). Er was onvoldoende bewijs om conclusies te trekken over het effect van virtual reality en interactief video-gamen op loopsnelheid, balans, participatie of kwaliteit van leven. Uit deze beoordeling bleek dat tijd sinds het begin van een beroerte, ernst van de stoornis en het type apparaat (commercieel of op maat) geen sterke beïnvloeders van de uitkomst waren. Er was een trend die suggereerde dat een hogere dosis (meer dan 15 uur totale interventie) de voorkeur had, net als aangepaste virtual reality-programma’s; deze bevindingen waren echter niet statistisch significant.